Snorfietsers naar de rijbaan?

dinsdag 8 december 2015
timer 2 min
In de Tweede Kamer wordt gedebatteerd over het voorstel omtrent snorfietsen van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu: ze wil het mogelijk maken dat gemeenten snorfietsers kunnen verplichten om op de rijbaan te rijden in 50-kilometerzones. Veilig Verkeer Nederland, de ANWB, het Verbond van Verzekeraars, BOVAG, RAI Vereniging en KNMV zijn echter van mening dat dit besluit niet kan worden genomen zonder de gevolgen in kaart te hebben, zo meldt BOVAG.

Uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC komt naar voren dat Nederland op 1 december 2015 663.567 snorfietsen telde. Dit is volgens BOVAG een “ruime verdubbeling ten opzichte van tien jaar geleden”. Onder dit aantal vallen moderne scooters, maar ook speed pedelecs, elektrische scooters, elektrische fietsen met handgas en traditionele snorfietsmodellen.

 

Helmplicht

De Tweede Kamer buigt zich over de vraag of gemeenten snorfietsers kunnen verplichten om op de rijbaan te rijden in 50-kilometerzones, Amsterdam voorop. Wanneer snorfietsen worden verplaatst naar deze gebieden, gaat ook de helmplicht gelden.

 

Gevolgen verkeersveiligheid

BOVAG meldt dat het echter de vraag is wat voor gevolgen dit voorstel kan hebben. Volgens de belangenbehartiger ontbreekt nader onderzoek naar de gevolgen voor de verkeersveiligheid op de rijbaan en lijkt het erop dat er in de politiek weinig aandacht is voor de grote diversiteit in het snorfietsbestand.

 

Bron: BOVAG

Wat zijn de gevolgen voor de verkeersveiligheid wanneer snorfietsers worden verplaatst naar de rijbaan?