Studenten TU Eindhoven testen auto op mierenzuur
Het team hoopt met mierenzuur als brandstof de sterke punten van elektrische en waterstofauto’s te combineren, maar dan zonder de nadelen zoals beperkt bereik of dure opslag en vervoer. Zo biedt mierenzuur de mogelijkheid om waterstof eenvoudig op te slaan. Vorig jaar ontdekten TU/e-onderzoekers met een chemische reactie dat waterstof met CO2 bliksemsnel kan worden omgezet in mierenzuur, en andersom. Mierenzuur heeft een vloeibaar karakter waardoor het gemakkelijk en goedkoop is te vervoeren.
Overeenkomst benzine
Team FAST ziet mogelijkheden om de hierboven genoemde reacties in een auto te laten plaatsvinden, waarbij het waterstof wordt gebruikt om een elektromotor aan te drijven. Mierenzuur wordt hierdoor voor de consument vergelijkbaar met het gebruik van benzine. De overeenkomst met benzine zorgt er bovendien voor dat het gebruik van mierenzuur makkelijk in de bestaande brandstofinfrastructuur kan worden overgenomen. Verder kan mierenzuur als energiedrager veel breder worden ingezet; energie uit zon en wind kan hier ook in worden opgeslagen en vervolgens worden gebruikt waar nodig.
Eerste auto
In 2017 wil team FAST ’s werelds eerste auto realiseren op mierenzuur door een bestaande waterstofauto om te bouwen. Vandaag wordt het schaalmodel van één meter groot gepresenteerd op de campus van de TU Eindhoven. Voor het eind van dit jaar hoopt het team de eerste bus op mierenzuur te demonstreren.