SWOV pleit voor veilige snelheden op gebiedsontsluitingswegen
Gevaarlijkste wegen
Gebiedsontsluitingswegen (de gemeentelijke en provinciale 50- en 80-wegen) zijn er om ons zo snel mogelijk naar de snelweg te leiden. Even ter herinnering: vanaf de erftoegangsweg gaan we via de gebiedsontsluitingsweg naar de stroomweg, en daarna in omgekeerde volgorde naar onze plaats van bestemming. Het bekende Duurzaam Veilig-trappetje. Maar als je naar de ongevallencijfers voor de 50- en 80-wegen kijkt, dan zijn ze alles behalve veilig. Sterker, het zijn de gevaarlijkste wegen in ons land. Volgens de wegcategorisering moet er vooral doorgaand verkeer op rijden. In de praktijk zien we echter ook veel bestemmingsverkeer of landbouwverkeer over deze wegen. Gevolg: grote snelheids- en massaverschillen en onnodig veel conflictpunten. In plaats van een gebiedsontsluitingsweg (met één functie)spreken we vaak dan ook over ‘grijze wegen’.
Onderzoek
SWOV beveelt in het zojuist gepubliceerde onderzoek Naar meer veiligheid op gebiedsontsluitingswegen aan om voor deze grijze wegen niet alleen in termen van maximum snelheden kunnen denken, maar vooral in veilige snelheden. Daar waar op deze snel en langzaam verkeer elkaar kunnen ontmoeten, zouden wegbeheerders een veilige snelheid moeten afdwingen, bijvoorbeeld met plateaus. SWOV noemt in haar rapport een regime van 30, 50 of 70 km/uur, afhankelijk van het type aansluiting en ontmoeting.
Dwarsprofiel vaak te smal
SWOV constateerde in haar onderzoek voorts dat het dwarsprofiel van veel enkelbaanse 80-wegen niet conform de ontwerprichtlijnen zijn: vaak zijn ze te smal. Vaak ontbreek het simpelweg aan ruimte om het dwarsprofiel aan de richtlijnen te laten voldoen. Wat echter ook meespeelt, is dat de van de verschillende ontwerpelementen nauwelijks is aangegeven wat het verkeersveiligheidsbelang ervan is. “Dit maakt het voor ontwerpers toch iets gemakkelijker om van de richtlijnen af te wijken”, aldus Atze Dijkstra van SWOV.
SWOV op Nationaal Verkeerskundecongres
SWOV beveelt niet alleen aan om de ontwerprichtlijnen (vaker en beter) toe te passen, maar ook om deze beter met verkeersveiligheidsargumenten te onderbouwen. Op het Nationaal Verkeerskundecongres op 12 november wordt dit nader toegelicht. Meer informatie >>