Transitie in mobiliteitsvak vraagt om toekomstgerichte benadering

dinsdag 25 augustus 2015
timer 5 min
Het mobiliteitsvak is in transitie. Mobiliteitsdeskundigen worden uitgedaagd samen te werken met nieuwe partijen, mee te gaan met state-of-the-art technologie en gebruik te maken van nieuwe informatietechnologie. De Stichting Toekomstbeeld der Techniek wijst ons er in haar publicatie 'Het vervoer van morgen begint vandaag' op dat we aan de vooravond van een systeemsprong in vervoer staan. Dit betekent ook dat we studenten meer moeten bijbrengen dan de 'standaard ingrediënten' van de verkeerskunde. Binnen de opleiding Mobiliteit op Hogeschool Windesheim Zwolle krijgen studenten in de nieuwe minor 'Smart Mobility' in groepsverband een grote opdracht, waarbij de veranderende context een belangrijke rol speelt. De eerder genoemde publicatie vormt hierbij het startpunt.

De gemeente Assen is op dit moment druk bezig het nieuwe mobiliteitsbeleid vast te stellen. Lastig in een tijd waarin we overstelpt worden met berichtgeving over zelfrijdende auto’s, big data, digital journey assistents en car sharing. Dit beleid uitwerken naar concrete maatregelen voor ‘morgen’ is nog veel lastiger. Om de vakwereld en de gemeente Assen een beetje te helpen hebben vierdejaars studenten van de opleiding Mobiliteit groepsgewijs gewerkt aan dit vraagstuk. Assen staat niet stil als het gaat om technologische ontwikkelingen. Sensor City Assen sluit aan bij ontwikkelingen waarin voertuigen met elkaar en de wegkant communiceren, grote hoeveelheden data worden gebruikt om ‘op maat’ reisadvies te kunnen geven en apps worden ontwikkeld waarin actuele data wordt gedeeld en gebruikt in sociale netwerken. Frederiek Westra van Holthe van Sensor City Assen: “Het is inspirerend om samen te werken. Door onze faciliteiten en data ter beschikking te stellen, bieden we de studenten een ‘living lab’ voor het uitvoeren van diverse uitdagende onderzoeken. Studenten denken vrij en ‘out of the box’ en hebben vaak een heel creatieve kijk op de wereld, dat maakt het spannend. Voor de studenten, maar ook voor bewoners, bedrijfsleven en overheid.”

 

De Mobiliteitscoach: reismaatje in je broekzak

Een van de maatregelen die de studenten hebben uitgewerkt voor Assen is de Mobiliteitscoach: een applicatie gebaseerd op het principe van een smart agent. De smart agent leert de gebruiker kennen en stemt het (reis)advies af op de voorkeuren van de reiziger. De app geeft notificaties wanneer je moet vertrekken en stemt het reisadvies onderweg af op de actuele verkeerssituaties. De app stuurt een bericht naar je afspraak wanneer je te laat aankomt. Tevens geeft de mobiliteitscoach advies van deur tot deur. De app biedt daarnaast nog diverse aanvullende mogelijkheden. Zo geeft de Mobiliteitscoach naast een reisadvies voor de modaliteiten (e-)fiets, OV en auto ook reisadvies middels de ‘TravelMatch’, een service die automobilisten kan koppelen aan reizigers die (gedeeltelijk) dezelfde reis maken. Tot slot is het mogelijk het gebruik van duurzame modaliteiten te bevorderen door middel van een ‘smart competition’ in een serious game.

 

Het nieuwe ABC-beleid: Assen innovatief opgebouwd

Ook raakten de studenten geïnspireerd door Bas Govers van Goudappel Coffeng op het symposium van Movinnio in 2014. Hij hield daar een presentatie over het gereviseerde ABC-beleid. In het nieuwe ABC-beleid worden nieuwe functies aan wegen en gebieden toegeschreven. Hierin staan de termen verblijven (A), verknopen (B) en verplaatsen (C) centraal. In zogenaamde A-gebieden staat het verblijven van mensen centraal. De inrichting van deze gebieden is te vergelijken met erftoegangswegen binnen de bebouwde kom en Shared Space-gebieden. C-verbindingen verbinden de stad Assen met de regio. Hier worden de modaliteiten gescheiden; alle modaliteiten hebben hun eigen infrastructuur. B-knopen zorgen voor de verbinding tussen A-verblijfsgebieden en C-verkeersaders.

 

Het nieuwe stadscentrum: innovatief en toekomstgericht

Recent heeft minister Henk Kamp samen met de detailhandel, marktpartijen en overheden afspraken gemaakt om een eind te maken aan de leegstand in winkelstraten. Het traditionele stadcentrum krijgt een andere functie; hoe houden we het centrum toch aantrekkelijk? Studenten hebben nagedacht over de kansen. Het centrum moet een recreatieve verblijfplaats worden, met veel groen en natuurlijke elementen. Het nieuwe stadscentrum wordt een leefbare en veilige plaats met gezellige locaties, niet alleen om te recreëren en winkelen maar ook om te wonen. Voorwaarde is dan wel dat (autonoom) gemotoriseerd verkeer uit deze ‘nieuwe binnenstad’ wordt geweerd.

 

Wat willen de inwoners van Assen zelf?

De studenten hebben zich tevens verdiept in actuele thema’s als de zelfrijdende auto en car sharing. Hoe staan de huidige reizigers en inwoners van Assen hier tegenover? Dit en meer hebben de studenten neergelegd bij de ‘gebruikersgroep’ van Sensor City Assen: een aantal automobilisten met een On Board Unit die de verplaatsingen registreert maar ook adviezen geeft over de reis. Ondanks de beperkte omvang van de enquête – 25 – is het interessant dat er nog veel belang wordt gehecht aan autobezit. Toch staat zo’n 50 procent van diezelfde respondenten open voor de deelauto. Het grootste deel van de respondenten rijdt daarnaast het liefst zelf en wil deze taak dus liever niet overdragen aan de auto. Belangrijkste reden om toch over te stappen is de verwachte veiligheid, maar ook kosten en betrouwbaarheid.

 

De studenten gaan vanaf september verder aan de slag met toekomstgerichte slimme mobiliteit. Aankomend schooljaar wordt hierbij samengewerkt met studenten ICT van Windesheim. 

 

Lees het uitgebreide artikel hieronder in de pdf!

Auteurs: Studenten minor Smart Mobility 2014-2015, Armand Gijsman - Docent Ruimtelijke Ontwikkeling Mobiliteit