Twaalf praktische tips voor verleiding ander reisgedrag

zaterdag 10 mei 2014
timer 2 min
&Morgen onderzocht in opdracht van het ministerie van Infrastructuur & Milieu de effecten van Slim Werken Slim Reizen projecten op gedrag en gedragsverandering. Dit deden ze samen met XTNT en Tabula Rasa. Centraal stond de vraag wat we over gedragsbeïnvloeding kunnen leren van projecten als spitsmijden, het invoeren van een mobiliteits- en/of parkeerbeleid en online games die medewerkers stimuleren hun woonwerkgedrag aan te passen. Wat werkt wel, en wat juist niet?

Steeds meer komen we erachter dat alleen maatregelen nemen niet voldoende is om mensen (blijvend) andere keuzes in hun reisgedrag te laten maken. Een OV-kaart verstrekken, is onvoldoende om automobilisten de trein in te krijgen. Gedragsverandering bewerkstelligen, is essentieel. Maar: hoe doe je dat?

Rapport 'Grip op Gedrag'

Het rapport ‘Grip op gedrag’ geeft een goed beeld van de verschillende mogelijkheden voor gedragsbeïnvloeding. Zo blijkt dat wanneer je automobilisten wilt stimuleren om te gaan fietsen, het beter is om hen te belonen voor het gebruik van de fiets, dan voor de aanschaf ervan. Maar het rapport laat ook nut en noodzaak zien van het vooraf goed nadenken over je doelgroep en het huidige en gewenste gedrag. Wat werkt wel en wat juist niet? &Morgen destilleerde uit het uitgebreide rapport een overzicht met praktische tips en trics over gedragsverandering, speciaal voor werkgevers.

 

Benieuwd? Download hier de publicatie >>