Uitbreiding milieuzone Amsterdam met snor- en bromfietsen in 2018
In 2025 moet zoveel mogelijk vervoer uitstootvrij zijn. De stad stimuleert daarom elektrisch vervoer, onder andere door aanschafsubsidies en de aanleg van een openbaar oplaadnetwerk. Tegelijkertijd worden de meest vervuilende voertuigen uit de stad geweerd, bijvoorbeeld met de milieuzone.
Brom- en snorfietsen
Brom- en snorfietsen stoten giftige stoffen uit, met name ultrafijnstof en koolwaterstoffen. Koolwaterstoffen zijn kankerverwekkend en veroorzaken hartklachten. De uitstoot van koolwaterstoffen is bij een brom- en snorfiets 10 tot 100 keer groter dan bij een personenauto. Brom- en snorfietsen zijn verantwoordelijk voor zo’n 25 procent van de totale uitstoot van koolwaterstoffen van het Amsterdamse verkeer, terwijl zij slechts 5 procent van het totale aantal kilometers rijden. Brom- en snorfietsen dragen daarmee 10 keer meer uitstoot van koolwaterstoffen bij dan alle vracht- en bestelauto’s in Amsterdam.
Nu vastgesteld
- De milieuzone gaat per 1 januari 2018 ook gelden voor brom- en snorfietsen
- Brom- en snorfietsen die gebouwd zijn vóór 2011 (formeel: 'datum eerste toelating') mogen de milieuzone niet meer in
- Verdere uitwerking ontheffingsregeling met een onderscheid tussen 2-takt en 4-takt
- Verdere uitwerking van een subsidie voor elektrische brom- en snorfietsen
- Het nader bepalen van de precieze omvang van de milieuzone
Naar verwachting wordt begin februari de uitbreiding van de milieuzone behandeld in het college. Naast brom- en snorfietsen gaat de milieuzone ook gelden voor bestelvoertuigen (vanaf 2017) en taxi’s en touringcars (vanaf 2018). Over het plan Schoner Parkeren, waarmee een leeftijdseis voor voertuigen wordt gekoppeld aan de voorwaarden voor een parkeervergunning, wordt gelijktijdig een besluit genomen.
Duurzaam Amsterdam
Het Amsterdamse college wil de verduurzaming van de hoofdstad versnellen. In 2020 kent Amsterdam 20 procent meer duurzame energie en 20 procent minder energiegebruik. Concrete plannen zijn er voor energiebesparing en het versneld aansluiten op stadswarmte van bestaande woningen. Verdere stimulering van elektrisch vervoer, slimme distributie en de uitbreiding van de milieuzone moeten zorgen voor uitstootvrij verkeer in 2025, om de lucht in de stad gezonder maken en de stad aantrekkelijk en leefbaar te houden.