Van ploegleiders naar wegkapiteins

maandag 14 augustus 2017
timer 5 min
De Tour de Force is een nieuwe fase ingegaan. De 'Tour', een initiatief van gemeenten (VNG), provincies (IPO), vervoerregio's en het Rijk om het thema 'fiets' integraal op de kaart te zetten, startte tijdens het Nationaal Fietscongres in 2015 met zes ploegen onder leiding van zes ploegleiders. Zij richtten zich op zes thema's, waarvan zij problemen inventariseerden, onderzoek uitzetten en kansrijke oplossingen onderzochten. Dit vormde de basis voor een verdere uitbouw tot een nieuwe Agenda Fiets 2017-2020. Deze Agenda wordt uitgevoerd volgens een nieuwe structuur.

In de Agenda Fiets 2017-2020 staan acht doelen centraal. Om deze doelen te helpen realiseren, zijn acht wegkapiteins benoemd. Zij zorgen ervoor dat er deelprogramma’s komen, inclusief een tijdpad, zodat resultaten ‘op straat’ zichtbaar worden. Zes van de acht wegkapiteins zijn inmiddels aangesteld, twee posities worden ad interim vervuld.

Overgang ploegen naar doelen

Voor de meeste ploegleiders geldt dat hun werkzaamheden worden overgenomen door wegkapiteins. Vier ploegleiders blijven betrokken als bestuurlijk ambassadeur bij hun thema: Paul de Rook (bij doel 2: ‘Meer ruimte voor de fiets in steden’), Conny Bieze (bij doel 3: ‘Kwaliteitsimpuls op regionale fietsroutes’), Floor Vermeulen (bij doel 4: ‘Overstap fiets-ov-fiets en auto-fiets’) en Elly van Kooten (bij doel 5: ‘Stimulering van fietsen’). Bekeken wordt of bij de resterende doelen ook bestuurlijke ambassadeurs worden aangesteld. Hieronder een overzicht van doelen, wegkapiteins en de eerste contouren van de deelprogramma’s, die in de zomer aan de betrokken partners worden voorgelegd.


Doel 1: Nederland toonaangevend Fietsland 

Wegkapitein: Mirjam Borsboom, Dutch Cycling Embassy 
De toegevoegde waarde van de Tour de Force voor dit doel ligt in de opbouw van een professionele marketing- en communicatiecampagne om de promotie van Nederland als Fietsland met alle betrokken partijen naar een substantieel hoger niveau te tillen, met inzet van het hele palet aan mogelijke communicatiekanalen, waaronder social media. 


Doel 2: Meer ruimte voor de fiets in steden 

Wegkapitein: Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 
Het bereiken van dit doel loopt langs verschillende sporen: inventariseren welke onderzoeken/initiatieven/projecten/pilots er al zijn en scherp krijgen hoe de Tour de Force kan helpen om processen te versnellen of belemmeringen weg te nemen. Vooral door het initiëren van ‘living labs’, om oplossingen op straat te testen in betrokken steden.  


Doel 3: Kwaliteitsimpuls op regionale fietsroutes 

Wegkapitein: Reindert Augustijn (a.i.) namens IPO
De regionale routeploeg van de Tour de Force wordt uitgebouwd tot een platform voor overleg en kennisuitwisseling over hoogwaardige regionale fietsroutes tussen alle betrokken organisaties. Gedacht wordt aan het formeren van een Fietsroute-team dat provincies en vervoerregio’s ondersteunt bij de ontwikkeling en uitvoering van de routes.


Doel 4: Overstap fiets-ov-fiets en auto-fiets 

Wegkapitein: Conny Broeyer, I&M 
De focus ligt op het bij elkaar brengen van partijen om afspraken te maken over open standaarden, ordenings- en sturingsvragen. Dit gaat dan onder meer om open standaarden voor deelfietssystemen en elektronische fietskluizen, interoperabiliteit van deelfietsvoorzieningen en nieuwe vormen van ketenregie.


Doel 5: Stimulering van fietsen 

Wegkapitein: Hugo van der Steenhoven (a.i.) namens VWS 
Dit programmadeel beoogt gerichte fietsstimulering voor specifieke doelgroepen, zoals kinderen en vrouwen met een migratieachtergrond, woonachtig in de achterstandswijken van grote steden, die niet of nauwelijks fietsen. Daarnaast is er aandacht voor de kansen voor fietsen als onderdeel van bewegingsprogramma’s in steden (preventiecoalities met steden en zorgverzekeraars).  


Doel 6: Minder fietsslachtoffers 

Wegkapitein: Kate de Jager, I&M 
Op drie punten wil de Tour de Force een extra impuls geven aan onderzoeken, projecten en acties van verschillende partijen. Om te zorgen: 1. dat er in diverse steden pilots uitgevoerd worden met drukte op het fietspad, 2. dat er een aanjaagteam komt voor een bredere aanpak van fietslessen voor ouderen en 3. dat er een online platform Veilig Fietsen komt.


Doel 7: Minder gestolen fietsen 

Wegkapitein: Mojgan Yavari, Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit 
De aanpak van fietsdiefstal loopt via: het bevorderen van veilig parkeren, het creëren van voldoende parkeerplaatsen en het zorgen voor een goed werkend systeem om gestolen fietsen te identificeren, te registreren, op te sporen en terug te bezorgen.


Doel 8: Versterken kennisinfrastructuur

Wegkapitein: Rick Lindeman I&M 
Deze aanpak beoogt afspraken te maken met de huidige kennisorganisaties over een betere taakverdeling, afstemming en samenwerking, die zijn gericht op een betere beschikbaarheid, vindbaarheid en verspreiding van bestaande kennis en data over de ontwikkeling, vastlegging en verspreiding van nog ontbrekende kennis en data.  

Vanaf 15 juli: stemmen voor de Tour de Force Innovatieprijs

Tijdens het Nationaal Fietscongres op 21 september in Tilburg wordt voor de eerste keer de Tour de Force Innovatieprijs ter hoogte van 10.000 euro uitgereikt aan degene(n) met het meest innovatieve en uitvoerbare idee rondom het thema fiets. U kunt nog stemmen via www.tourdeforce2020.nlOok een vakjury onder leiding van Henk Brink - gedeputeerde van provincie Drenthe en lid van de Tourleiding - beoordeelt de nominaties door toekenning van punten. De indiener van het idee met de meeste punten (50/50 jury/publiek) wordt de winnaar van de Tour de Force Innovatieprijs 2017. Wie dit is, wordt op 21 september door Brink bekend gemaakt aan het einde van het Nationaal Fietscongres.