Vervolg voor Grand Cooperative Driving Challenge
Door Karin Broer
De organisatie van de Automotive week wil de wedstrijd voortaan om de twee jaar gaan organiseren. Rutten: "Dan blijft de kennis in de teams, nu was na vijf jaar de continuïteit weg." De eerste GCDC werd in 2011 georganiseerd.
Video
Rutten nam met een collega van TNO het initiatief voor de GCDC-versie van mei 2016 als onderdeel van het in 2013 gestarte Europese onderzoeksproject i-GAME. Hierbij vond echte interactie plaats tussen automatisch rijdende voertuigen op een afgesloten rijbaangedeelte van de A270 tussen Helmond en Eindhoven. Tien teams met 8 personenauto’s en 2 trucks uit 6 Europese landen voerden drie uitdagingen uit: invoegen op een kruising, ritsen van 2 naar 1 rijstrook en uitwijken voor hulpdiensten. En dat ging verrassend goed. Zie video>>
Rutten: "Inhoudelijk was het een grote stap op het gebied van coöperatieve techniek, omdat het auto’s van verschillende merken waren die op elkaar reageerden. Dat is wat anders dan auto’s van hetzelfde merk die laten zien dat ze achter elkaar aan rijden."
Opzienbarende prestaties
Zelf vond het Rutten de prestaties ook indrukwekkend. "Vooral het kruispunt, dan zie je die auto’s op elkaar afrijden en keurig volgens de verkeersregels voorrang verlenen. En dat gaat helemaal goed. Dat is toch wel opzienbarend." De brandweercommandant die meemaakte hoe de geautomatiseerde auto’s netjes aan de kant gingen op het moment dat de brandweerauto naderde, was heel enthousiast. Rutten: "Ook omdat hij dagelijks meemaakt dat het in het gewone verkeer niet altijd zo snel gaat."
Welke proeven de studenten voorgeschoteld krijgen in 2017 is nog niet bekend. In 2019 hoopt de organisatie van de Automotive week het ITS Europe congres in 2019 naar de regio te halen, en te combineren met de GCDC.
Omslag regelgeving
De GCDC laat zien dat het snel gaat met de ontwikkelingen in coöperatief rijden. Op een aantal terreinen moeten nog flinke stappen worden gezet. Rutten: "Bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving. In de Conventie van Wenen staat nog altijd dat de bestuurder ‘de controle moet houden over het dier of machine dat hem voortbeweegt’. Dat de bestuurder de controle houdt, is het uitgangspunt. Dat moet de computer gaan doen, dat is een hele omslag in de regelgeving."
Human factor
Ook op andere gebieden staan nog vragen open. Rutten: "De menselijke factor. De interactie tussen bestuurder en voertuig verandert, de taakbelasting voor bestuurder wordt veel minder, dat betekent dat hij minder geconcentreerd zal zijn, maar als er iets mis gaat moet hij toch alert zijn. Daar is de mens niet goed in, hoe gaan we dat aanpakken? En dan de infrastructuur. Geautomatiseerd rijden op een gecontroleerde omgeving, waar alleen geautomatiseerde voertuigen zijn en geen fietsers of voetgangers, is nu al mogelijk, maar in een stedelijke omgeving komen er andere zaken kijken. Wat betekent dat voor inrichting van de weg?"