Viaduct Overhorst ingetogen én bijzonder

maandag 18 november 2019
timer 2 min
Eind augustus is de nieuwe N303 (Voortse Ring) in gebruik genomen, het provinciale deel van de rondweg bij Voorthuizen. Onderdeel van het project is het viaduct Overhorst, ontworpen door ipv Delft.

In opdracht van de provincie Gelderland ontwierp de bruggenspecialist een ingetogen betonnen kunstwerk met boomvormige steunpunten: een dikke stam van waaruit vier stevige takken het brugdek ondersteunen. De steunpunten beperken de hoofdoverspanning, waardoor het dek relatief slank kan zijn. Ze vormen een verwijzing naar het omliggend landschap en geven de brug een karakteristieke en unieke uitstraling. 

Uitwerking

De gewenste slankheid van de boomvormige steunpunten vroeg om een zorgvuldige constructieve uitwerking. Zo was bijvoorbeeld de ruimte voor wapeningsstaal in de boomtakken van de pijlers beperkt. Het in 3D uitwerken en modelleren van de steunpunten inclusief wapening bood uitkomst en leidde tot het optimale ontwerp. Uiteindelijk zijn de steunpunten in de fabriek elk in het geheel ondersteboven geproduceerd. Op locatie is vervolgens het brugdek met traditionele bekisting in het werk gestort, waardoor steunpunten en dek aaneen werden verbonden. De gehele brug is een integraalbrug: alle beton is aan elkaar vast gestort en onderhoudsbehoevende voegovergangen zijn afwezig. 

Familie

Het viaduct is qua ontwerp familie van de voetgangersbrug die ipv Delft in opdracht van de gemeente Barneveld ontwierp voor het westelijke deel van de nieuwe rondweg. De bruggen hebben eenzelfde vormentaal en hekwerk, taluds en betonnen barrier-constructie zijn identiek. Een bijzonder aandachtspunt bij de uitwerking van het viaduct was de vereiste voertuigkering op de brug. Vooral de vormgeving hiervan in combinatie met het spijlenhekwerk vormde een uitdaging, omdat de standaardoplossing het beoogde beeld aanzienlijk zou verstoren. Ipv Delft onderzocht de impact van de diverse mogelijkheden en ontwierp uiteindelijk een maatwerk vrijstaande voertuigkering die zowel constructief als visueel bij het viaduct past.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 5, november 2019.