'Vlaamse proef met ecocombi grote flop'
Noodklok
EVO, OTM en TLN luiden de noodklok. De organisaties stellen dat de ecocombi, een vrachtauto met een maximale lengte van 25,25 meter en een maximumgewicht van 60 ton, grote logistieke en milieuvoordelen heeft. Twee van deze vrachtauto’s vervoeren namelijk dezelfde hoeveelheid lading als drie gewone vrachtauto’s. In Nederland rijden inmiddels duizend ecocombi’s. Na jaren van voorbereiding zou België dit jaar starten met een eerste proef.
Afwijzingen
EVO, OTM en TLN signaleren dat Vlaanderen nagenoeg alle aanvragen, van bedrijven uit beide landen en van verladers en vervoerders, afwijst. Zo keurt Vlaanderen trajecten af vanwege niet gescheiden fietspaden aan het begin of aan het eind van het traject. In Nederland is dit voor de laatste vijf kilometer van een traject, het bereiken van het bedrijf, geen enkel probleem. Ook is het voor bedrijven onmogelijk om aanvragen (achteraf) aan te passen. Als bedrijven bijvoorbeeld een document te weinig opstuurde, mogen zij dit niet meer wijzigen en zijn de bedrijven de komende jaren uitgesloten van de proef.
Onmogelijk
De mogelijkheid om met de ecocombi de Nederlands-Belgische grens te passeren, is door de starre criteria onmogelijk gemaakt. EVO, OTM en TLN roepen de betrokken instanties in Vlaanderen dan ook op om bedrijven de mogelijkheid te geven aanvullende informatie toe te sturen. Ook verzoeken de organisaties het betrokken ministerie om tot een oplossing te komen om alsnog meer bedrijven deel te laten nemen aan de proef. De organisaties vrezen dat de proef anders uitloopt op een fiasco.