Vrijwel iedere Amsterdammer is wel eens voetganger en gebruikt de benenwagen als transportmiddel. Bovendien maken dagelijks grote drommen toeristen een stadswandeling door het iconische historisch centrum. Op dit moment is onze hoofdstad echter niet berekend op al dat voetverkeer en is ruimte voor voetgangers niet altijd vanzelfsprekend. De gemeente Amsterdam zocht naar mogelijkheden om Amsterdam aantrekkelijker en veiliger te maken voor voetgangers en fietsers, met alle ruimtelijke uitdagingen die dit met zich meebrengt. Het resulteerde in het 'Uitvoeringsplan 2024 voor Verkeersveiligheid, 30 km/u in de stad, Voetganger en Fiets', dat tot stand kwam met medewerking van Arcadis. Arcadis is partner van het Nationaal Voetgangerscongres en tijdens het Nationaal Verkeerskunde Congres op 7 november geef ik een presentatie over de belangrijkste maatregelen uit dit plan.
Vlot en veilig te voet door Amsterdam
Net als veel andere gemeenten geeft ook Amsterdam voorrang aan voetgangers en fietsers als het gaat om mobiliteit en verkeersveiligheid. Het past binnen het streven naar een veilige en aantrekkelijke omgeving, met minder hittestress en meer ruimte voor groen en waterberging. Dit vergt een integrale blik op de inrichting van de openbare ruimte, waarbij mobiliteit een onderdeel is van het grotere geheel. Dat is nog een hele opgave, want zeker in (historische) stadscentra is de ruimte voor voetgangers vaak beperkt door het grote aantal functies die ruimte vragen. Denk daarbij aan horeca en terrassen, (fiets)parkeerplekken, afvalverwerking en bevoorrading.
Schone mobiliteit
Onder de titel ‘Amsterdam maakt ruimte’ gaat onze hoofdstad aan de slag met deze opgave. De focus ligt daarbij niet alleen op mobiliteit, maar zeker ook op de verblijfsfunctie van de openbare ruimte. Daarom zet Amsterdam in op groene en schone mobiliteit, vanzelfsprekend met veel ruimte voor de meest duurzame van alle vervoermiddelen: de benenwagen. Dit sluit ook aan bij de STOMP-methodiek, het inrichtingsprincipe waarbij de voetganger voorop staat (Stappen). Daarna kijken we naar de fietsers (Trappen), OV, Mobility as a Service en pas als laatste naar de Privéauto. Arcadis ontwikkelde vorig jaar voor het CROW de brochure ‘Toepassen STOMP’ met concrete voorbeelden en leerpunten.
Concrete maatregelen
Het STOMP-principe staat ook centraal in het ‘Uitvoeringsplan 2024 voor Verkeersveiligheid, 30 km/u in de stad, Voetganger en Fiets’, dat Arcadis samen met de gemeente Amsterdam opstelde. Het plan is gebaseerd op eerder vastgesteld beleid en bevat concrete maatregelen in drie onderdelen: het creëren van een uitnodigende omgeving voor voetgangers en fietsers, een veilig en gebruiksvriendelijk verkeersnetwerk en het stimuleren van bewust mobiliteitsgedrag. Het volledige uitvoeringsplan met alle voorgestelde maatregelen vind je hier (PDF, 6,8 MB).
Nationaal Verkeerskunde Congres
De belangrijkste onderdelen van het plan presenteer ik samen met de gemeente Amsterdam tijdens het Nationaal Verkeerskunde Congres. Uiteraard beantwoord ik dan ook graag vragen en kunnen we in gesprek over de toepasbaarheid voor andere regio’s, steden en dorpen.
Wellicht tot op 7 november.