Voetgangers lijnrecht tegenover automobilisten in Oost-Londen
Negen straten in onder meer het stadsdeel Hackney zijn omgedoopt tot ultra-low emissie gebied. Het doel, in één van Londens meest vervuilde gebieden, is de straat heroveren op vervuilende voertuigen. Luchtvervuiling kost jaarlijks negenduizend mensenlevens in de Britse hoofdstad. Onderzoek heeft ook uitgewezen dat de vervuilde lucht, met name veroorzaakt door het verkeer in de stad, verwoestende gevolgen kan hebben voor zwangere vrouwen en schoolkinderen. Ook is het een oorzaak van de stijgende dementiecijfers in Londen.
Boosheid automobilisten
Feryal Demirci, werkzaam bij het stadsdeel Hackney bedacht het plan om voertuigen te verbannen uit de spits. Niet iedereen is blij met haar plannen. “Ik heb te maken met boosheid vanuit automobilisten en word soms uitgemaakt voor uitschot tijdens openbare bijeenkomsten”, vertelt ze in de Britse krant The Guardian. Een lokaal bedrijf heeft inmiddels zelfs een rechtszaak aangespannen tegen het besluit. Maar daar kijkt Demirci niet meer van op. “Het is elke keer hetzelfde als we een besluit nemen om de vervuiling tegen te gaan. Bepaalde mensen voelen zich op hun ziel getrapt omdat je iets van hen afpakt waar ze het meest om geven: het recht om auto te rijden waar en wanneer ze maar willen.”
Het draait om geld
Volgens Steve, pakketbezorger bij UPS, draait de maatregel alleen maar om geld. “Vervuiling is een probleem, dat zal ik niet ontkennen. Maar een paar straten sluiten, wat voor verschil gaat dat maken behalve inkomsten uit boetes voor de gemeente?” Ondanks het gemor vanuit UPS, heeft het bedrijf maatregelen genomen om ook zelf de vervuiling tegen te gaan. Inmiddels rijden er elektrische busjes door Londen om de pakketjes mee te bezorgen. “We waren de boetes zat die we elke dag kregen. Het is goed voor de luchtkwaliteit, erkent de pakketbezorger, maar een bedreiging voor voetgangers omdat ze ons niet aan horen komen.”
Meer ruimte voor fietsers
Onder fietsers en voetgangers heerst een hele andere sfeer. Zij juichen het beleid om de lucht schoner te maken door vervuilende voertuigen te verbannen alleen maar toe. Nicos Dermi is daar één van. Hij fietst dagelijks naar zijn werk. “Ik maakte me altijd zorgen als ik op de fiets stapte, omdat voertuigen ons over het hoofd zagen of weinig ruimte gaven. Als fietser heb je nu in de spits veel meer ruimte en dat is fijn.” Andere fietsers hebben wel een kleine kritische noot. Zij vinden een gebied met negen straten te klein en vragen zich af waarom de drukke doorgaande wegen niet meegenomen zijn in het besluit. Demirci geeft op haar beurt aan dat de maatregel volgend jaar geëvalueerd wordt, met de hoop om het gebied uit te breiden.