“Voor beter effect Dick Bruna-borden is alleen "nudging" niet voldoende'

dinsdag 19 september 2017
timer 2 min
Dick Bruna-verkeersborden kunnen de rijsnelheid op korte termijn aanzienlijk verlagen. Uit SWOV-onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), blijkt dat het effect van de borden niet blijvend is. Volgens leverancier van de borden en ontwikkelaar van 'Leer in het Verkeer' Marcel Tjin ligt dit genuanceerder.

De speciaal ontworpen verkeersborden hadden er op vijf locaties in de regio Rotterdam/Den Haag voor moeten zorgen dat automobilisten langzamer zouden rijden in 30 km/uur-zones, schrijft de NOS. Uit onderzoek van het SWOV is gebleken dat de Dick Bruna-borden op de kortere termijn zorgen voor lagere snelheden van de automobilisten (zo’n 0,75 km/uur lager dan gewoonlijk), maar dat deze maar zo’n anderhalve week werken. In een reactie laat Tjin weten dat het onderzoek te smal is geformuleerd en dat op basis daarvan geen conclusie kan worden getrokken rondom het effect op lange termijn. Daarvoor had het onderzoek naar zijn mening anders moeten worden ingezet.

Combinatie van maatregelen

Volgens Tjin is de aanwezigheid van de borden niet voldoende om de snelheid blijvend te verminderen. “Het is een mooie start voor het terugdringen van de snelheid van automobilisten, maar het levert alleen optimaal resultaat op als er een bredere integrale aanpak wordt gerealiseerd door gemeenten, scholen en andere partijen.”

Meer nodig

De SWOV noemt in haar onderzoek de term ‘nudging’: automatische beïnvloeding van gedrag door het oproepen van associaties. In deze situatie worden Dick Bruna-borden geassocieerd met kinderen en zorgzaamheid. Dit zou langzamer rijden in de hand moeten werken, maar nudging alleen is nog niet voldoende gebleken om de snelheid in 30 km/uur-zones structureel aan te pakken.


Volgens Tjin zijn dan ook aanvullende maatregelen nodig. Hij is van mening dat het effect van de verkeersborden kan worden vergroot, wanneer de omgeving waar de borden staan anders wordt ingericht. “Momenteel zijn de borden geplaatst op plekken waar het voor de bestuurder uitnodigt harder te rijden. De inrichting van de omgeving is van invloed op het rijgedrag. De gewenste snelheidslimiet moet dus geloofwaardig zijn voor de inrichting.’’