Waar komt die file toch vandaan?

vrijdag 7 april 2017
timer 2 min
Hoe kan het dat er de ene dag een file ontstaat, terwijl op andere dagen in gelijke omstandigheden geen file ontstaat? De Verkeersonderneming onderzoekt het in 'pilotgebied' Rotterdam, samen met Flitsmeister, data-analysebedrijf SD Insights en mobiliteitsapp ULU. De verschillende pilots duren tot december 2017.

Begin februari schreef De Verkeersonderneming een aanbesteding uit, met als uitvraag: ‘Realiseer een pilot waarbij zoveel mogelijk automobilisten gebruik gaan maken van een dienst die hun rijgedrag beïnvloedt. Dit kan vooraf, tijdens en/of na de rit.’

Doel van de pilots

Flitsmeister, SD Insights en ULU wonnen de aanbesteding en krijgen maximaal 30% cofinanciering voor het onderzoek tot maximaal €25.000,- euro voor de uitvoering van de pilots. De data die voortkomt uit de onderzoeken van Flitsmeister, SD Insights en ULU, wordt geanalyseerd door De Verkeersonderneming. Het samenwerkingsverband hoopt eind 2017:

  • Meer inzichten en dus grip te hebben op oorzaken van files;
  • Meer inzicht te krijgen in het rijgedrag van automobilisten en hoe je dat kunt meten en verbeteren;
  • Inzicht in de mate waarin automobilisten te beïnvloeden zijn (bijv. als het gaat om matigen snelheid of minder abrupt afremmen).

Over de Verkeersonderneming

De Verkeersonderneming is in 2008 opgericht door het ministerie van Infrastructuur & Milieu/Rijkswaterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam, met als doel het bereikbaar houden van (haven, stad & regio) Rotterdam.

De Verkeersonderneming laat onderzoek doen naar het ontstaan van files.