“Waarom extra spitstreinen, als ze toch uitvallen?”

woensdag 4 januari 2017
timer 2 min
Eén op de vijf spitstreinen viel in 2016 uit of had een vertraging van meer dan drie minuten. De meeste treinen vielen uit in de Randstad.

Dat blijkt uit cijfers die AD en treinreiziger.nl opvroegen bij ProRail. In 2016 reed 6 procent van de extra spitstreinen niet en had ongeveer 14 procent meer dan drie minuten vertraging. De grootste pijnpunten zijn de trajecten Vlaardingen-Rotterdam en Veenendaal-Breukelen, die per 11 december vaker is gaan rijden. Doordat nu veel van die extra treinen geschrapt worden of vertraging oplopen, missen veel reizigers hun aansluiting.

Ontevreden reizigers

Chris Vonk, woordvoerder bij reizigersorganisatie Rover, begrijpt daar weinig van: “Er worden juist extra treinen ingezet, omdat het druk is in de spits. En dan halen ze die er vervolgens als eerste uit. Waarom zet je extra spitstreinen is, als ze vervolgens geschrapt worden? Dat schiet niet op.”

Reguliere treinen

In een verklaring laat Erik Kroeze, woordvoerder bij de NS, weten dat juist die extra spitstreinen worden geschrapt bij problemen, zoals een te lage personeelsbezetting, zodat de reguliere treinen wel blijven rijden. “NS rapporteert en wordt afgerekend op reizigerspunctualiteit en niet op treinpunctualiteit”, zegt hij.

Extra reizgers

En daar komt nog bij dat middelbare scholieren sinds 1 januari 2017 ook over een OV-kaart zijn gaan beschikken. Dat maakt de reizigersdrukte tijdens de spits nog groter, meent Rover-man Vonk. Er moet dus naar oplossingen worden gezocht en die bal ligt volgens hem bij de NS. Kroeze van de NS vindt het echter te vroeg naar aanleiding van de voorlopige cijfers die AD publiceerde, nu al conclusies te trekken.

Politiek

Wat Vonk ook als mogelijke oplossing ziet, is de investering in meer spooruinfrastructuur. “Als er meer capaciteit beschikbaar komt, hoeven er minder treinen uit te vallen”, is hij duidelijk. Maar daarvoor ligt de bal bij de politiek, nu spoorbeheerder ProRail weer staatseigendom is.