Zo is mobiliteitsgeluk te meten

vrijdag 24 november 2017
timer 2 min
Om te ontdekken of mobiliteitsinnovaties werken, moeten we de gebruiker centraal stellen. Zij zijn de echte experts en hebben het antwoord op vervoersarmoede. In het KennisCafé van Acquire Publishing op 22 november legde Stephanie Akkaoui Hughes namens De Verkeersonderneming uit hoe dat werkt.

Waar die vervoersarmoede vandaan komt? Dat heeft niet alleen maar te maken met economische, maar met sociale en culturele factoren. Akkaoui Hughes, zelf architecte van beroep, benoemt dat culturele mobiliteit gaat om de reiservaring. Stad en architectuur hebben daar grote invloed op. 

Mobiliteitsgeluksindex

Om sociale mobiliteit te meten, ontwikkelde De Verkeersonderneming de mobiliteitsgeluksindex. Op zes thema’s kunnen mensen aangeven in welke mate zij gelukkig zijn. Eerste tests werden rondom Rotterdam uitgevoerd. Daarin werden twee groepen onderzocht: de groep die zich 'niet kan verplaatsen' en een reguliere groep.

 

"Tussen beide groepen zit 6 tot 13 procent verschil in mobiliteitsgeluk. Op de vraag: 'Kan ik mijn familie bezoeken wanneer ik wil?', antwoordde 50 procent van de 'niet kunnen'-groep: 'Nee'. Dat is echt heel veel. We moeten op zoek naar de oorzaken daarvan", vertelt Akkaoui Hughes. In totaal blijken 1,3 miljoen mensen (10 procent van de beroepsbevolking) te worden tegengehouden in hun mobiliteit. 

Uitrollen

Om een beter beeld van vervoersarmoede in Nederland te krijgen, wil De Verkeersonderneming de index door heel Nederland uitrollen. Architecte Akkaoui Hughes: “Om overheden te laten zien dat het belangrijk is om in te grijpen. De vraag voor hen is: hoe krijgen we onze inwoners gelukkig? Want gelukkige inwoners zijn belangrijk voor gezonde steden”.