Zonne-auto Lightyear One rijdt 800 kilometer op volle accu
De Lightyear One is voor het opladen niet afhankelijk van laadpalen, maar kan opgeladen worden op zonne-energie. Het idee voor de zonneauto komt uit de koker van vijf studenten aan de TU EIndhoven, die in 2015 wereldkampioen werden tijdens de World Solar Challenge in Australië. Martijn Lammers, hoofd strategie bij Lightyear: "We zijn op een donderdagavond gaan brainstormen: hoe ziet de auto-industrie er nu uit? En waar liggen de kansen? En hoe kunnen wij nou het meeste impact creëren met onze bagage? We zijn heel erg goed geworden in het maken van efficiënte elektrische auto's. En efficiënt betekent dat zo'n auto niet afhankelijk is van laadinfrastructuur."
Vijf vierkante meter zonnecellen
Het dak en de motorkap van de wagen zijn bedekt met in totaal vijf vierkante meter aan zonnecellen om de auto op te laden. De auto is voorzien van vier elektrische motoren, in elk wiel een. Het ontbreken van een aandrijfas scheelt in gewicht en in weerstand.
De auto is in principe helemaal zelfvoorzienend. De auto gebruikt geen brandstof en is ook niet afhankelijk van laadpalen. Hij kan wel opgeladen worden bij een standaard huis- tuin en keukenstopcontact. De auto is voorzien van een kleine batterij en kan daar relatief ver op rijden. Ook tijdens het rijden worden de zonnepanelen gebruikt om bij te laden.
Zelfvoorzienend
Het grootste pluspunt: de auto is helemaal zelfvoorzienend. Er is geen brandstof nodig en afhankelijk van laadpalen is de wagen ook niet. "Je kan hem ook gewoon in het stopcontact opladen. De auto heeft een vrij kleine batterij en kan daar ver op rijden." Ook tijdens het rijden laadt zonlicht de accu van de auto op. Op dit moment kost de Lightyear One 119.000 euro.