75 seconden

dinsdag 3 september 2019
timer 4 min
Pogingen om records te vestigen met autosnelheid en motorkracht zijn van alle tijden, schrijft Jan Wouters van Wautomotive.nl. Met de komst van de zelfrijdende auto in 2028 is dat zó 2027, denkt hij.

Door Jan Wouters (wautomotive.nl)


Steeds weer duiken ideeën voor accuwisselstations op als goede oplossing om met kleinere accupakketten toch flexibel te kunnen opereren. Het bekendste voorbeeld van de afgelopen jaren was Better Place. Op 3 september 2012 opende Better Place een accuwisselstation op Schiphol. Het wisselen van het accupakket was dé oplossing voor de lage actieradius van elektrische auto’s, beweerde oprichter Shai Agassi: “De accuwisseltijd duurt maar enkele minuten, veel sneller dan het laden van een accu”.

Better Place wisselstation

Better Place

Tot het failissement acht maanden later, werd Better Place gekenmerkt als één van de meest beloftevolle duurzame bedrijven ter wereld. In Israël, Australië en Denemarken werden hele regio’s voorzien van een netwerk van wisselstations. In Nederland werd met behulp van Europees subsidiegeld gestart met een pilot voor tien elektrische taxi’s. Weekblad Elsevier berichtte van een revolutionair systeem en gaf aan dat innovatieve oplossingen gevonden kunnen worden met écht out-of-the-box denken.

Electric Vehicle Company

Eén van de voorlopers van Better Place was de Electric Vehicle Company (EVC), een holding van Amerikaanse elektrische autofabrikanten. In 1897 werd de EVC in New York opgericht met een kapitaal van tien miljoen dollar. In de vakpers werd gesproken dat het plan van EVC het bouwen van een vloot van 12.000 elektrische taxi’s behelsde, evenals een wereldwijd netwerk van dochtermaatschappijen. Deze plannen maakten behoorlijk veel indruk, omdat tot dat moment in heel Amerika totaal nog niet eens 150 auto’s waren geproduceerd.

Electric Vehicle Company

De EVC beschikte over cruciale octrooien, zoals een octrooi van de loodzuur batterij via de Electric Storage Battery Company. De EVC ging voortvarend van start en had in 1900 zo’n 900 elektrische auto’s, in New York werd zelfs een automatische wisselinstallatie voor accu’s gebouwd. Eén persoon kon de gehele installatie bedienen, waarbij de accubakken op hydraulische wijze uit de auto werden gehaald en deze vervolgens op een elektrische lopende band werden geplaatst.
Samen met de Edison Company van Thomas Edison werden plannen gemaakt om veel meer wisselinstallaties te bouwen om daarmee heel New York te kunnen voorzien. De totale accuwisseltijd bedroeg 75 seconden. Het wereldrecord staat nog steeds - Tesla heeft het record tot op 15 seconden kunnen benaderen.


Technologische vooruitgang


Ondanks de enorme technologische vooruitgang worden sommige records maar moeilijk verbeterd, simpelweg omdat de technologische evolutie steeds weer een andere focus heeft en nog sneller gaan weinig nut meer heeft. Dat geldt ook voor auto’s zoals de Bugatti Veyron. De supersport-versie schijnt 431 km/uur te halen en kan dat 13 minuten lang volhouden, want dan is de 100 litertank leeg. Precies 1 km/uur harder reed Rudolf Caracciola in 1938 geleden met zijn Mercedes op de snelweg tussen Frankfurt am Main en Darmstadt. Kortgeleden is het record verpulverd door een paar merken auto’s die je “gewoon in de winkel” kunt kopen.


Mercedes T80

Met de Mercedes T80, ontworpen door Ferdinand Porsche, zou de ultieme recordpoging in januari 1940 plaats moeten vinden op de huidige A9 ten zuiden van Dessau. De T80 had een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,18 seconden en was uitgerust met een 3400 PK sterke 44,5 liter V12 vliegtuigmotor van Mercedes. 750 km/uur moest haalbaar zijn. Vanwege het uitbreken van de oorlog ging de recordpoging echter niet door. De auto rust momenteel in het Mercedes-museum in Stuttgart, ondanks dat er vanuit verschillende kanten lichte druk wordt uitgeoefend om de auto een kans te geven op een zoutvlakte. In haar categorie zuigermotoren staat het wereldrecord namelijk nog ‘maar’ op 722 km/uur. De bijna tachtigjarige T80 zou dit kunnen verbeteren.

 

Snelheid en kracht vormen al meer dan 100 jaar belangrijke unique selling points in de autowereld. Echter geldt dit mijns inziens alleen nog zolang we zelf achter het stuur zitten. Ik vergelijk de beleving in een zelfrijdende auto met een taxiritje. Zittend achterin in een taxi heb ik nooit gedacht; was dit, in plaats van een Mercedesdiesel, maar een racetaxi die in 3,5 seconden al driftend uit een bocht naar de 100 km/uur zou accelereren.

 

Stel dat de volledig zelfrijdende auto in 2028 ten tonele verschijnt, dan veranderen de waarden van de auto; een supersnelle acceleratie en hoge topsnelheid en als gevolg daarvan een hoog energieverbruik, zijn dan zó 2027.

 

Deze blog verscheen ook op Biind.nl