Meer ruimte voor de voetganger, zonodig ten koste van de fiets
“Juist in fietsland Nederland zijn voetgangers een ondergeschoven kindje. Zowel bij mijn studies planologie en verkeerskunde was geen expliciete aandacht voor de voetganger in het verkeer. Hooguit spraken we over ‘langzaam verkeer’ waarin voetgangers en fietsers samen een categorie vormen. Onterecht, want de mens wordt na de wekker als eerste voetganger.
Veel voordelen
En kijk eens naar de voordelen: actieve mobiliteit wordt steeds meer ‘voorgeschreven’ als probaat middel tegen welvaartziektes. Daarnaast bevordert lopen de ‘sociale’ gezondheid en veiligheid van een stad. Voetgangersbeleid gaat dus ten diepste over kwaliteit van leven. De aandacht van het vakgebied mobiliteit lijkt zich nu eindelijk te verplaatsen naar ’een schone en gezonde stad’ en ook dan kom je uit op de voetganger. Wereldwijd doen steden die ruimte bieden aan verblijfskwaliteit en lopen het goed, met name steden met een historische binnenstad.
Nationaal Voetgangerscongres
Tijdens het Nationaal Voetgangerscongres presenteren we een voorbeeldproject: De Merwedekanaalzone in Utrecht waar voetgangers een prominente plek krijgen. Vervolgens gaan we interactief met het publiek op zoek naar nieuwe sleutels om de voetganger nog beter op de agenda te krijgen. Dit willen we afsluiten met een concrete agenda voor de organisatie van het Nationaal voetgangerscongres met als doel om volgend jaar een stap verder te zijn.”
Dit artikel met Christiaan Kwantes is verschenen op de website van verkeerskunde.