Vergeet de voetganger niet
De capaciteit van het ov is momenteel 30 tot 50 procent. In de komende maanden en jaren zal dat iets meer worden, maar nog steeds veel minder dan we gewend zijn. Hierdoor zullen meer mensen de auto of fiets moeten pakken, wat allerlei neveneffecten zal veroorzaken. Het belang van de voetganger mag hierbij niet uit het oog verloren worden. Dit is voor iedereen in Nederland - en de rest van de wereld - essentieel.
Door Ruben Bino, Trajan
Nederland is even groot als Denemarken, maar er wonen drie keer zoveel mensen. Een zo kleinmogelijk ruimtegebruik is zeer wenselijk. Autofiles kennen we allemaal al, maar fietsfiles beginnen een steeds zorgelijker probleem te worden, zeker in onze grote steden. Het ruimtegebrek op de stoep wordt steeds groter door de grote aantallen geparkeerde fietsen. Openbare autoparkeerplaatsen en fietsstallingen raken steeds sneller vol. Lopen neemt de minste ruimte in van de openbare ruimte.
Dat wandelen goed is voor de fysieke gezondheid is logisch, maar ook de voordelen voor de geestelijke gezondheid zijn bewezen. Onderzoek laat zien dat er positieve effecten zijn op je humeur, geheugen en concentratie. Mindfulness en Yoga zijn uit het oosten overgewaaid als bezinnende oefeningen, hardlopen lijkt een nationale sport geworden en bootcamp in het park is hip. Toch is wandelen al veel langer nog veel populairder. Dit kan een kort ommetje zijn in het park tot een complete bedevaartstocht. Een bedevaartstocht is een lange meerdaagse wandeling met een vaststaand doel. Dit kan een religieuze eindbestemming zijn, maar dat hoeft absoluut niet: Alles kan als doel dienen. Vrijwel iedereen maakt een ommetje, steeds meer mensen maken lange wandeltochten in de natuurgebieden. Tijdens de coronamaatregelen neemt dit alleen maar toe, ook door het vele thuiswerken. Dit kan langer zo blijven. De overheid moet alle vormen van lopen te bevorderen en beschermen.
De shared space begint op te rukken: een gezamenlijk stuk weg voor automobilist, fietser en voetganger. Als iedereen oog voor elkaar heeft een super-efficiënte oplossing. Maar met het recht van de snelste is het altijd de kwetsbaarste en de langzaamste die de prijs betaalt. Met de mobiliteitsgevolgen van het coronavirus in het achterhoofd doe ik hierbij een oproep voor alle beleidsadviseurs, planologen en gebiedsontwikkelaars: vergeet de voetganger niet.